Dalekie Obserwacje Rotating Header Image

Obłoki pary z elektrowni atomowej w Jaslovskich Bohunicach widziane z Wielkiego Krywania

x

Zdjęcie przedstawia: Obłoki pary z elektrowni atmowej w Jaslovskich Bohunicach k/Trnavy
Zdjęcie wykonane z: Małej Fatry spod Wielkiego Krywania
Odległość: 125,5 km
Zdjęcie wykonano dnia: 2006.12.22

Autor: Michal Prielozny

Podobne wpisy:

46 komentarzy

  1. Adamuz1 pisze:

    Super widoczek. Ciekawe czy możliwe są takie widoki na alpy z Beskidów lub innych gór w Polsce

  2. mateo pisze:

    Adamuz1 – co prawda nie sprawdzaliśmy każdego szczytu po kolei, ale z wybranych próbek można wnosić, że z Polski nie ma szans. Nawet ze Śnieżki teoretycznie jest to niemożliwe, przy założeniu, że nie korzysta się ze zjawiska „wywyższenia” gór na horyzoncie wskutek inwersji. Zachęcam Cię do zerknięcia do zakładki DEM i przekonania się, jakie odległości obserwacji są realne z naszych gór.

  3. wicio pisze:

    Taki widok jest możliwy ze Śnieżnika, podobno niektórzy widzieli.

  4. wicio pisze:

    Mozna prosić o symulację ze Śnieżnika?, chodzi mi głównie o widoczność Karpat. Ja, choc wiele razy bywałem tam zimą to nigdy nic nie widziałem za Jesenikiem, ale kolega pokazywał mi zdjęcie, gdzie wyraznie coś było bardziej na południe i dużo dalej. Stwierdziliśmy że to Vel. Javorina w Białych Karpatach oddalona o 160 km. Czy to możliwe?

  5. Adamuz1 pisze:

    Kiedyś właśnie słyszałem jak przewodnik na wycieczce opowiadał, że widział osobiście alpy z Baraniej Góry, ale ni za bardzo chciało mi się w to wierzyć.
    Mam jeszcze pytanie czy i jak można zamieszczać zdjęcia za stronce?

  6. mateo pisze:

    Z Baraniej to chyba w Sylwestra po kilku szampanach 😉

    Zdjęcia przesyłasz na adresy mailowe zamieszczone w zakładce TEAM lub kontakt, możesz do mnie – mateusz_dlutko(at)o2.pl

  7. Armagedon pisze:

    Z Wielkiej Raczy można dostrzec Alpy

  8. Rafał pisze:

    Armagedon, wyślij zdjęcie, to postaramy się podtrzymać lub obalić tą tezę. Pozdrawiam 😉

  9. Krzysiek_S pisze:

    Armagedon, kilkanaście lat temu słyszałem od kolegi, który był na Wielkiej Raczy w zimie, że można stamtąd dostrzec Alpy. Twój komentarz jest już drugi, chyba że mamy do czynienia z tą samą osobą ;). Musiałby to być ten sam masyw, co na powyższym zdjęciu – Wiener Schneeberg ze szczytem Klosterwappen. Ukształtowanie terenu po drodze z Raczy nie jest takie tragiczne, ale jest na tyle wysoko, że jeśli zobaczenie Alp w ogóle jest możliwe, to byłoby do niego potrzebne „wspomaganie” ze strony inwersji.
    Ze Śnieżki jest za daleko, a po drodze są góry na pograniczu czesko-austriackim. Natomiast ze Śnieżnika nie trzeba nawet wsparcia inwersyjnego, „wystarczy” trafić na odpowiednio przejrzyste powietrze. Co jeszcze mi się nie udało 🙁

  10. Rafał pisze:

    Szkoda, że to tylko chmury ;-/

  11. luki pisze:

    W życiu takich chmur nie widziałem. A swoją drogą to możliwości tego, co jest na tym zdjęciu jest kilka, np.- że jest to fotomontaż, aczkolwiek nie sądzę, -że autor zobaczył faktycznie coś innego „po drodze” i wziął to za Alpy, np. góry Strażowskie czy Poważski Inowiec ( tak a propos takie pomyłki sa możliwe, ale raczej własnie w przypadku inwersji – ponieważ nasza percepcja nie ma punktów odniesienia, tzn. bliższych i dalszych szczytów jak również horyzontu – w „normalnych” warunkach raczej nie weźmiemy obiektu oddalonego o np.30 km za obiekt oddalony o 200 km), – i trzecia możliwość, że zdjęcie jest prawdziwe, a wystapił tu wyraźnie efekt refrakcji: obiekt jest na tyle daleko oddalony, że mało prawdopodobne jest, iż tak bardzo „wystawałby” nad horyzontem; w przypadku refrakcji mamy do czynienia z takim właśnie „wypiętrzeniem” grzbietów górskich, upodobniających się jakby do ‚muru”. Na oryginalność zdjęcia wskazywałby również kształt grzbietu. Poza tym Wielki Krywań ma ponad 1700 m npm, więc skoro taki widok jest prawdopodobny z Radohosta (ponad 1100 m npm ), to chyba tym bardziej stąd. Niestety dowiedziec się tego nie sposób inaczej, niż zobaczyć to „na własne oczy”, lub porównać z innymi ( o ile takie są ) zdjęciami.

  12. wicio pisze:

    To mogą być obłoki nad elektrownią o czym już dyskutowaliśmy. Aby mieć 100% pewność potrzebnie jest drugie zdjecie w odstępie np 5 min – kształt obłoków się zmieni a gór nie. W każdym razie nie są to na pewno niższe górki typu Strażowskie czy Inowiec.

  13. luki pisze:

    To można by się ewentualnie pokusić o wyszukanie, co to by mogła być za elektrownia ( czy jest jakaś na tym kierunku i gdzie?).

  14. admin pisze:

    Wydaje mi się, że te chmury nie będą dalej jak 50km. Porównując wielkość KLAK’a robionego z Góry Skrzyczne
    http://www.dalekieobserwacje.eu/?p=1911

    …a Klaka z Krywania śmiem twierdzić, iż zdjęcie było robione obiektywem o ogniskowej 50mm. Alpy byłyby wielkości 1px albo mniejsze.

  15. wicio pisze:

    To COŚ jest dużo dalej – na linii horyzontu a więc powyżej 100 km. Zastanawia mnie kształt – Klosterwappen jest zaznaczony z prawej a co to w takim razie jest ten wał z lewej nawet nieznacznie wyższy? Porównując wielkość tarczy słonecznej nie mogła to być ogniskowa 50 ale większa.

  16. AdamB pisze:

    Co do Wielkiej Raczy to myśle, że warto porozmawiać z zarządzającym/właścicielem schroniska. Raz wspominał o Alpach jak pytałem o widoki ale nie chciałem z początku uwierzyć, chociaż przemawia to że długi czas już tam mieszka. Pozdrawiam

  17. Mateo pisze:

    Staż jest jakimś argumentem, ale nie na tyle istotnym, żeby wierzyć we wszystko, co ludzie pracujący w górach opowiadają nie dokumentując tego zdjęciami. Inna sprawa, że właściciel schroniska na Wielkiej Raczy ma do Alp Austriackich 300 km – z takich odległości nawet przez dobrą lornetkę przybliżającą mniej niż 20 razy można sobie zwizualizować wszystko, obojętnie czy to będzie obłok kondensacyjny czy cień chmur. Po prostu bez dobrego i ‚mocnego’ sprzętu optycznego o wiarygodnym potwierdzeniu obserwacji można tylko pomarzyć. Ja to widzę już po naszych, ‚małych’ w porównaniu z karpacko-alpejskimi, odległościach, że kobylasta lorneta 25×100 ‚wysypuje’ się już na Pradziadzie z odległości 170 km – niby coś widać, ale głowy już bym za to nie dał. Dlatego pytać się można, ale wiary bym temu nie dawał więcej, niż opowiadaniom kumpli przy piwie w weekendowe wieczory 😉

  18. Mateo pisze:

    „To można by się ewentualnie pokusić o wyszukanie, co to by mogła być za elektrownia ( czy jest jakaś na tym kierunku i gdzie?).” – jest atomowa w Bohunicach koło Trnavy, kierunek praktycznie ten sam, co Klosterwappen. Co ciekawe na GE widać nawet, jak puszcza pare z ośmiu kominów robiąc kolejne ‚Alpy’ dla turystów na Fatrze.

  19. elcupa pisze:

    Chyba warto by podać datę i autora zdjęcia. http://hory.konektel.sk/v/vratna-dec06/06.jpg.html – daty można doczytać się tutaj, autorem jest, jak ustalił nasz słowacki kolega Czerhow – Michal Prielozny.

    A to fragment odpowiedzi na zapytanie o to konkretne zdjęcie:
    „K fotke zapadu slnka z Velkeho Krivana – nie som si isty, ci ide o Alpy, mohol by to byt aj „hrb” v inverznej oblacnosti nad elektrarnou v Jaslovskych Bohuniciach. Posielam vacsiu verziu v prilohe.”

    ogniskowa 39.8 co daje w przeliczeniu 240mm

  20. luki pisze:

    W takim razie i tak autorowi należą się gratulacje, bo to grubo ponad 100 km. Musze poszperać w archiwum DO i forum, jak takie obłoki wyglądają, bo zdaje się były takowe z el. Opole widziane w warunkach inwersyjnych ze Skrzycznego.

  21. czarosław24 pisze:

    chciałbym podzielić się kilkoma swoimi spostrzeżeniami na temat tej fotki-wydaje się niesamowita, ale od początku coś mi nie pasowało, niedawno kupiłem mapę schneebergu i okolic, i analizując układ poziomic, jak też zdjęcia tego rejonu można wykluczyć, że szczyt oznaczony jako Klosterwappen w takiej formie istnieje w masywie wiedeńskiej śnieżnej góry, co więcej, wcześniej w tej dyskusji wspomniany trapez jest raczej ustawiony w kierunku południowo-wschodnim, a nie jak by sugerowało zdjęcie-północno-wschodnim, a po za tym kiedyś na forum użytkownik czergov umieścił link do fotki schneebergu chyba z bratysławy (podobny kierunek), gdzie ów masyw miał inny kształt, wersja ze słowacką elektrownią wydaje się najbardziej prawdopodobna, ewntualnie chmury, chyba że powstał jakiś niezwykły miraż, gdzie pojawiłyby się jeszcze dalsze austriackie wierchy połączone niejako w jeden masyw, pozdrawiam

  22. Krzysiek_S pisze:

    Mamy zatem datę. Popatrzmy na pomiary stanu atmosfery z tamtego dnia.
    Prostejov: w południe pierwsza inwersja między 1123-1357, druga 1977-2349, w nocy pierwsza 1033-1175, druga 1184-1563
    Poprad-Ganovce: w południe pierwsza 1010-1203, druga 1492-1688; w nocy pierwsza 932-1400, druga wysoko – 2258-2444
    Kuemmersbrueck, godzina 18 czasu uniwersalnego (właściwy czas!): pierwsza inwersja 418-467 m (jak nisko!), druga 1057-1733m.
    Wy sobie tu dywagujcie, co to za elektrownia tak napaskudziła, a ja się zabieram do obliczeń, których wyniki wkrótce pozwolę sobie przedstawić.
    Brakuje niestety współrzędnych i wysokości miejsca, z którego zrobiono zdjęcie; jest to gdzieś spod Wielkiego Krywania, a nie ze szczytu. Bez tego mogę zrobić najwyżej symulacje z kilku miejsc od szczytu w dół w nadziei, że któraś się dopasuje :(.
    Warunki były w każdym razie wymarzone.

  23. mateo pisze:

    Koledzy, mam jeszcze jedną teorie. Jeżeli nie obłoki kondensacyjne, to ułożenie względem Klaka bardziej pasuje mi na: (od prawej) Sonnwendstein, dalej ‚Schneeberg’ czyli Stuhleck, ‚trapez’ Hochwechsel, i dalej Steinerne Stiege zlewające się z Koglem i Hochkoglem. W tym momencie obserwator ‚widzi’ Schneeberga na jednej linii ze Strazovem, sęk w tym, że tam nic nie ma, choć z drugiej strony to już koniec kadru. No chyba, że źle umiejscowiłem fotografa – 49°11’23.70″N, 19° 1’45.28″E (1630 m npm wg GE). Jak uważacie?

  24. Krzysiek_S pisze:

    Mateusz, wszystko się sprawdzi. Dziękuję za sugestie. Czy możesz zdradzić, skąd masz te współrzędne? To jest absolutnie kluczowa informacja, gdy robiłem symulację z Hohloh, to przesunięcie obserwatora o 20 sekund(!) kątowych powodowało kompletne rozjechanie bliskiego i dalekiego planu zdjęcia.
    Czy to współrzędne szczytu Wielkiego Krywania, czy wiesz o tym zdjęciu coś, czego inni nie wiedzą?

  25. mateo pisze:

    Jak to mówi p. Ziobro – nie mam żadnej nowej wiedzy 😉 To współrzędne Hrany pod V. Krivanem, taki charakterystyczny taras widokowy pod szczytem, gdzie rozchodzą się trzy szlaki: na szczyt Krivana, Małego Krivana i Snlovskie Sedlo.

  26. admin pisze:

    Zabrałem się za Kashmirowanie mając dodatkowe dane:
    Miejsce robienia fotki:
    49°11′23.70″N, 19° 1′45.28″E Hrany pod V. Krivanem
    Data robienia fotki: 22 Dec 2006 15:54
    Zaznaczyłem położenie: Bohunice Nuclear power plant
    Inwersja na wys: 1100m.n.p.m
    Ogniskowa aparatu: 240mm

    To zdjęcie pokazuje pełną symulację:

    clip_2

    Drugie jest w trakcie rysowania horyzontu, widać gdzie znajduje się Klosterwappen i jak wygląda…potem chowa się za horyzont na wysokości Strazova

    clip

  27. mateo pisze:

    Świetne Rafał! Dzięki. Teraz wystarczy sprawdzić, gdzie musiałby się znaleźć obserwator, żeby Schneeberg pojawił się tak blisko Klaka i czy jest to w ogólemożliwe w ramach ‚okolic’ Vlk. Krivana. Chyba szybciej Bohunice, bo Twoje symulacje nie pasują ni w ząb do rzeczywistości na fotkach.

    Natomiast przyznam – kształt Schneeberga z północy znam tylko z GE, ale po tej symulacji Kashmira + inwersja mógłbym się dać przekonać, że to jednak on :/

  28. Leon pisze:

    Rafał, czy zrobiłeś symulację zachodu Słońca na 22 grudnia ? Jeśli tak, to nie ma o czym dyskutować, nawet przesunięcie nic nie pomoże, bo Klosterwappen jest na symulacji prawo od zachodzącej tarczy !

  29. Rafał pisze:

    Hi Leon,

    Tak tarcza Słońca z 22 grudnia 2006 z godziny 15:50…Exif zdjęcia podaje 15:54…wtedy słońce jest już za horyzontem, ale 4min to mógł być błąd ustawienia czasu w aparacie.

  30. elcupa pisze:

    Mi w Kashmirze wyniki wyszły zupełnie podobne jak Rafałowi. Widać, że sam masyw Schneebergu powinien się znajdować nad Wielką Luką, nie tak jak na zdjęciu , bliżej Klaku.bardziej pasowałby Hochwechse.l Nie wiem skąd, Mateusz, bierzesz informacje o Hranach, ja z własnego doświadczenia wiem, że to nie jest taras widokowy,co najwyżej małe wypłaszczenie, które nie nastraja do dłuższego zatrzymywania, a już sam zachód oglądany nie ze samego szczytu tylko 3 minuty od jest dla mnie dziwnym pomysłem, dlatego jednak przystawałbym, że zdjęcie robione było z samego wierzchołka, a te kształty to jednak coś takiego -> http://krajinar.cz/fotografie-mrak-nad-trincem/

  31. Krzysiek_S pisze:

    W moich obliczeniach potwierdza się to, co dostaliście z kashmira – Schneeberg wychodzi w okolicach Strazova. W dodatku zdecydowanie poniżej linii mgły. Pomyliłem się z tą inwersją w Kuemmersbruck – odczytałem niewłaściwą kolumnę danych, naprawdę druga inwersja kończyła się tam na 1200 m, tak że warunki były, ale nie aż tak rewelacyjne, jak mi się wydawało. Dalej, obserwacja musiała być wykonana z miejsca bardzo blisko szczytu, bu już z Hrany Velka Luka powinna być widziana wyżej od miejsca, w którym jest na zdjęciu.
    Próbuję ustalić to miejsce, dopasowując 3 punkty leżące w różnych odległościach. Klak i Strazov doskonale się do tego nadają, ale Velka Luka jest niestety strasznie płaska. Czy ktoś wie, gdzie można znaleźć współrzędne tego masztu? Znakomicie by się nadawał.
    Jeśli przyjąć szczyt za punkt obserwacji, to nawet Hochwechsel wychodzi na prawo od obiektu na zdjęciu. Tracę niezachwianą wiarę w Alpy na tym zdjęciu, choć jeszcze się nie poddałem ;). Schneeberg na pewno to nie jest, ale co? Kształty zupełnie nie są chmurzaste, zatem jeśli to jednak chmury, to może chociaż bardzo odległe, gdzieś nad Klagenfurtem, albo nawet północnymi Włochami, tak że ich obraz jest zniekształcony?

  32. Wicio pisze:

    Słońce zachodzi dalej na zach z powodu silnej refrakcji na inwersji.
    Wg mnie wszystko się zgadza. Odszukałem zdj satelitarne z tego dnia: http://rapidfire.sci.gsfc.nasa.gov/subsets/?subset=Europe_2_03.2006356.aqua.250m – tam możecie otworzyć w KMZ file for GE. Niestety nie z tej godz ale warunki przy takiej pogodzie nie zmieniaja sie szybko. Znalazłem na nim Bohumice – widac te obłoki i kierunek ich przemieszczania się i teraz po ich lokalizacji w GE i naniesieniu symulacji Rafała wszystko mi pasuje. Ten interesujacy obiekt jest w kierunku elektrowni. Wiatr wiał z kierunku NNW, a więc o ok 60 – 70 st od kierunku obserwacji. Tego typu obłoki kondensacyjne przebijają warstwę inwersyjną i potem przemieszczaja sie z wiatrem i powoli opadają. Właśnie to widzimy na fotce – tworzą sie z prawej a zanikają z lewej i nieco się oddalają.

  33. Krzysiek_S pisze:

    Czyli jednak obłoki, a ponieważ są tuż nad warstwą inwersyjną, to ich obraz jest rozciągnięty w pionie i wyglądają jak jakiś skalisty masyw górski. Szkoda, ale nie ma sensu trwać w błędzie…
    Szukałem raczej jakichś naturalnych chmur, a już nad Budapesztem do dużej wysokości rozciągała się strefa powietrza o wilgotności względnej sięgającej 80% i myślałem, że może tam coś się tworzyło.

  34. mike pisze:

    Tak dosładnie to są tam dwa maszty – jeden (mniejszy, ale wyżej położony) jest prywatny, drugi (ten wyższy) należy do słowackiego odpowiednika naszej spółki TP-Emitel.

    http://www.radia.sk/vysielace/51_zilina-velka-luka.html
    http://www.radia.sk/vysielace/68_zilina-krizava.html

    współrzędne podane są w tych linkach.

  35. elcupa pisze:

    Tak już na potwierdzenie ostatecznych wniosków, znalazłem takie oto zdjęcie z Wielkiej Luki
    -> http://static.panoramio.com/photos/original/18189180.jpg

    Proszę się przyjrzeć okolicom Klaku.

  36. athomer pisze:

    Brawo Elcupa! myślę, że to faktycznie dowód koronny na to, że to „chmury” znad elektrowni – Mateusz chyba trzeba zweryfikować kategorię „zasięgu” dla tego zdjęcia 🙁

  37. mateo pisze:

    Trudno, w zamian proponuje domniemane góry, ale z Radhosta, jak tylko pojawią się ku temu warunki 😉

  38. Krzysiek_S pisze:

    Żeby nie kończyć sprawy w całkiem ponurym nastroju, proszę wszystkich, którzy to czytają i znajdą się w odpowiednich warunkach na Velkym Kryvaniu, o uważne wpatrywanie się w obniżenie między Strazovem a Velką Luką. Uszy do góry, może Alpy z Fatry jeszcze kiedyś wrócą :).

  39. wicio pisze:

    W takich warunkach nie ma możliwości. Poziom niskich chmur i zamglenia był na wys 1000 – 1100 mnpm, a tu potrzeba naprawdę bardzo niskiej inwesji aby krzywizna Ziemi nie zasłoniła nam Alp.
    Poza tym obiekty widoczne tuż nad inwersją są raczej spłaszczoone a nie rozciągnięte w pionie – tak jak tarcza słoneczna.

  40. Krzysiek_S pisze:

    Dlatego napisałem „w odpowiednich”. A co do zniekształceń przy inwersji, to mam Ci przypomnieć, kto sfotografował rozciągniete w pionie Tatry z Orlika? Obłok na tym zdjęciu też wydaje mi się rozciągnięty w pionie, ale chyba nie ma o co kruszyć kopii.

  41. merti pisze:

    Nie żebym się czepiał ale skąd wzieliście ogniskową 240mm jeśli na tym zdjęciu http://hory.konektel.sk/v/vratna-dec06/06.jpg.html w EXIFie pisze że jest 39,8mm dla pełnej klatki?? Dodatkowo sądzę że to jest crop z oryginalnego zdjęcia….

  42. Northwood pisze:

    Mylisz się Merti. Te 39,8mm z olympusowego kompakta to będzie ekwiwalent dla małego obrazka właśnie około 240mm.

  43. merti pisze:

    Wybacz, no tak 🙂 Przyzwyczaiłem się że na stronkach podają ogniskową w ekwiwalencie 🙂
    A co do zdjęcia: jestem za tym iż to obłoki pary z tej atomówki. Kiedyś mówiłem koledze ORJ: to nie możliwe aby tam Alpy były, bo widać że to coś jest blisko. No niestety, nasz Guru uparcie tkwił w swoim przekonaniu 😀

  44. mateo pisze:

    Jak pokazuje symulacja z Schneebergu Alpy można jeszcze dostrzec z Tatr Niżnych, ale z zachodniego końca, tam gdzie wierzchołki są już dużo niższe od korony tego pasma. Oprócz tego w Internecie krąży stara już fotka Alp z Brna (w google:”alpy z brna”), która kiedyś pojawiła się na forum, ale na tym jego etapie rozwoju, kiedy użytkownicy mieli mniej analityczne podejście niż teraz. Można by tą fotkę również poddać analizie, bo na moje oko coś z sylwetkami gór jest mocno nie w porządku – oczywiście w tym przypadku nie ma żadnych wątpliwości co do identyfikacji istoty obserwowanych obiektów…

  45. wicio pisze:

    Skoro już stwierdziliśmy, że to nie Alpy to chyba najwyższy czas aby zmienić tytuł i kategorie odległościową.

  46. merti pisze:

    To masz tu Mateusz powiększenie tego zdjęcia z Brna ale zrobione przed Wiedniem http://www.panoramio.com/photo/3009107

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Connect with Facebook

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.