Dalekie Obserwacje Rotating Header Image

Widok na Góry Fogaraskie (Fagaras), Góry Parang i Góry Apuseni z Arcera (Tibles)

[Tutaj mapka z Maps Google]

 Zdjęcie przedstawia: Góry Fogaraskie (Fagaras) (Południowe Karpaty, Rumunia), Góry Apuseni (Zachodnie Karpaty, Rumunia), Góry Parang (Karpaty Południowe, Rumunia) – patrz opis
Zdjęcie wykonane z: Arcer (1813 m npm, masyw Tibles, Wschodnie Wewnętrzne Karpaty, Rumunia)
Odległość: do gór Fagaras –  215 km, do gór Parang – 250 km
Zdjęcie wykonano dnia: 2009.01.11

Autor: Garage Racing

Podobne wpisy:

40 komentarzy

  1. mateo pisze:

    W końcu! 🙂

    Po całym dniu rozgryzania wspaniałych i przełomowych zdjęć Kolegi Garage Racing (bardzo dziękujemy raz jeszcze!) udało mi się, a i tak tylko „po łebkach”, rozszyfrować widoczne obiekty. Jestem już na 100% pewien, że mamy pierwszy dowód połączenia wizualnego północnego i południowego łuku Karpat. Coś co przez niedostępność tych gór wydawało mi się bardzo nieprawdopodobne ujrzało światło dzienne.

    Dzięki Koledze GR dysponujemy również panoramkami 360 z Tibles i Gutinrol (!), na których już od strzału upatrzyłem się Połoniny Równej, szczytów węgierskich, oczywiście Hoverle, Pietrosula i wiele innych. Warunki jak marzenie, z resztą sami widzicie po pierwszej opublikowanej fotce. Czekajcie na następne!

    @Garage Racing – one more time many many thanks for your cooperation. As you can see your pictures not only broaden our horizons but also open our eyes for something spectacular not expected to see as clearly as here. Wish we could be there in flesh!

  2. lechiti pisze:

    Przeglądnąłem zdjęcia GR na flickr no i faktycznie robią wrażenie..

  3. Tamas pisze:

    I’m glad I could contribute to this beautiful presentation!

  4. Sysiu pisze:

    mówi wam coś data zdjęcia? 😀

  5. mateo pisze:

    @Sysiu – brawo za kojarzenie 🙂 Faktycznie to data bardzo korzystna dla wschodnich Karpatów 🙂

  6. Robert J pisze:

    Tego dnia widoczne były Tatry Zachodnie z Biskupiej Kopy 😉

  7. wicio pisze:

    A Łomnica z Keprnika i pewnie z Seraka też.

  8. wicio pisze:

    Przepraszam, źle odczytałem datę. To dzień przed moimi fotkami ze Slavkovskeho

  9. mateo pisze:

    http://dabo.110mb.com/gallery/index.php?twg_album=200811_Piskonia

    Kolejna galeria warta uwagi, tym razem osadzona w ukraińskich Karpatach. Gdyby ktoś odkrył na jednym ze zdjęć coś ciekawego, to proszony jest o kontakt w komentarzu.

  10. wicio pisze:

    Tam powinien byc widoczny też Retezat, ale trudno to stwierdzić bo rozdzielczość zdjecia na to nie pozwala. Coś tam jest ale wiem na którym to planie (na lewo od Muntele Mare)

  11. mateo pisze:

    @Witek – ale o którym zdjęciu mówisz? O tym opublikowanym czy zalinkowanym przeze mnie powyżej? Bo jeżeli to pierwsze, to wg HWT z tego miejsca nie miało prawa pojawić się już nic więcej w tym kadrze (sprawdzone kilkakrotnie).

  12. merti pisze:

    @Mateo – na forum napisałem o tej stronce http://astro-forum.org/Forum/index.php?showtopic=25427&view=findpost&p=378446 i tam też podlinkowałem odnośnik do opisanych panoram z Negrowca i Paraszki ale są bez „kilometrażu” 🙂 …

  13. luki pisze:

    Ho, ho, wystarczyło, że nie było mnie przez tydzień, a tu takie kwiatki!
    Mateo, czy jesteś absolutnie pewien, że to co zaznaczyłes jako g. Parang to faktycznie właśnie to? Bo przed Parangiem jest jeszcze całe mnóstwo pasm i to wysokich – przede wszystkim g. Sybińskie z najwyższym szczytem Cindrel o wys. 2240 m npm w odległości ok. 220 km i obstawiał bym, że to właśnie te góry są tu widoczne. Poza tym Witek ma rację jeśli chodzi o Retezat – na symulacji w HWT, którą zamieściłeś na forum (z Tiblesa) wychodzi kilka szczytów tego pasma, aczkolwiek wątpię, żeby się tu załapały (na zdjęciu na lewo od Muntele Mare wystają faktycznie dwa ostre wierzchołki jakby wypiętrzone przez inwersję, ale konia z rzędem temu, kto potwierdzi, że to na pewno Retezat).

  14. Mateo pisze:

    @Luki – to zdjęcie jest z Arcera, jednego z trzech wierzchołków Tibles, najniższego. Z tego miejsca nie widać nic poza Parangiem. Co do niego samego jestem absolutnie pewien raz ze względu na umiejscowienie na horyzoncie względem układu ‚miejsce wykonania – góry z pierwszego planu’ i po drugie z racji na ewidentnie widoczne dwa najwyższe wierzchołki Parangul Mare i Carje.

  15. Mateo pisze:

    Ponieważ jednak errare humanum est czekam na opracowanie świadczące o innym stanie rzeczy 😉 Ale za to prawie głowę bym dał, całą sobotę spędziłem z mapami.

  16. Mateo pisze:

    No i PS. numer 3…

    Jest do opisania jeszcze cała panoramka 360 z Tibles robiona tego samego dnia, roboty w trzy i troche, z resztą jak przystało na wschodnie Karpaty. Chętnych podjęcia się tego wyzwania zapraszam na priv, czyli mail 🙂

  17. luki pisze:

    Mateo – jeśli dobrze rozumuję, to symulację na HWT puściłeś z tego miejsca: http://www.heywhatsthat.com/?view=HD0F5OK6 ,a z powyższego wynika, że oprócz Paringu pojawiają się jednak również góry Sybińskie. Oczywiście mogę sie mylić, ale brałem pod uwagę m in. to, iż wg. Hey-a góry Parang powinny pojawic sie dokładnie w takiej samej odległości od Muntele Mare jak Vladeasa (oczywiscie w przeciwnym kierunku), natomiast w tym właśnie miejscu najwyraźniej nic nie ma. Góry zaznaczone przez Ciebie jako Parang znajdują się wg. mojej kalkulacji dokładnie w miejscu g. Sybińskich.
    P.S. Jak wiesz, jestem zawsze chętny do opisów panoram, zwłaszcza w moich ulubionych Karpatach Wschodnich – jesli chcesz, ślij na prv to może coś uda mi się pomóc.

  18. merti pisze:

    Panowie, więc skąd to zdjęcie jest robione ?, bo są już trzy lokalizacje, a na razie mam problem z dopasowaniem zdjęcia do generki MicroDema. Teraz mogę napisać, że z lokalizacji z forum najdalej pokazują się Parangui w odległości 248km.

  19. merti pisze:

    Dobra, nieważne, dopasowałem 🙂 Mateusz, opis ok, dobra robota…

    @Garage Racing – congratulations, the Romanian Carpathians are now closer to us 🙂

  20. luki pisze:

    A oto i widok z przeciwnej strony na pasmo Tibles: http://www.flickr.com/photos/tuchi/2279354022/ – z miejsca wykonania zdjęcia w okolicach miasta Cluj do Arcera (tu widoczny z lewej) okrągłe 101 km.
    Tak a propos właśnie z Arcera puściłem swoją, zamieszczoną dwa komentarze wyżej symulację na HWT i (nie chcę być namolny, ale wszystkim nam chyba chodzi o to, żeby to co jest podpisane, było dobrze na pewno) jak widać wychodzi na niej wiele pasm jeszcze przed Paringiem, m in. g.Lotru, Sybińskie – gdzie one wszystkie podziały się na zdjęciu – czyżby schowały sie pod inwersją (tym bardziej, że np. g. Sybinskie są o całe 30 km blizej niż Paring, a przekraczaja 2200 m npm)?
    @Mateo – czy góry Paring nie powinny znajdować się jednak o 8-9 cm na prawo od zaznaczonego przez Ciebie miejsca na tej fotce?

  21. Mateo pisze:

    @Luki – sprawdziłem po raz drugi, wg mnie są na właściwym miejscu. Niestety przez ten tydzień nie będę już miał czasu, żeby to „analitycznie” uzasadnić, więc piłkę odbijam na Twoja stronę.

  22. luki pisze:

    @Mateo – w moich obliczeniach przyjąłem nastepującą „metodologię”:
    -ponieważ na symulacji w HWT z tego, co znajduje się na pierwszym planie niewiele wynika, postanowiłem obliczyć stosunek odległości pewników, tzn. Muntele Mare i Vladeasy w realu (czyli na zdjęciu) i w symulacji (czyli na Hey-u). Wyszło mi co następuje: W HWT odległość między MM a Vladeasą to 1.4 cm, na zdjęciu 31 cm. Natomiast odległość odległośc MM – Parangul Mare na zdjęciu wynosi 39 cm. Prosta proporcja i wypada, że na symulacji odległość ta wyniesie 1.76 cm. Co z tego wynika? Na Hey-u w tym właśnie miejscu wychodzi najwyższy szczyt g. Sybińskich – Cindrel (2245 m npm). Wg. symulacji g. Parang pokazały by sie na zdj. o ok. 6 cm na prawo w stosunku do obecnej lokalizacji.
    Wiem, że to żaden dowód, ale niepokoi mnie właśnie to, że pokazały by się góry odległe o ponad 250 km, a nie widać szczytów prawie równie wysokich o ponad 30 km bliżej.
    Nie wiem dlaczego Mateo piszesz, że z miejsca wykonania zdjęcia pokazuje sie tylko Paring – puszczałem symulacje z kilku miejsc w Tibles i zawsze pokazuja sie góry wspomniane prze ze mnie wcześniej.
    Może więc (jeżeli to faktycznie Paring) jest to kwestia „wypietrzenia” ich przez inwersję (tylko dlaczego inwersja działała wybiórczo i nie wypiętrzyłaby również g.Sybińskich).
    Z drugiej strony warunki nie musiały byc jednorodne na całym horyzoncie – g.Sybińskie mogły być np. nieco przesłoniete przez chmury i to juz wystarczyło by, zeby sie nie załapały. Kolejna mozliwość to to, że szcyt Muntele Mare nie jest tu zaznaczony prawidłowo (aczkolwiek jestem przekonany, że jest „na swoim miejscu”) – wtedy faktycznie te moje obliczenia nie miały by sensu.
    Tak czy owak, skoro Mateusz jest pewien, a Merti sprawdził w MD, to chyba maja rację. Pewnie nie przekonamy się na 100% dopóki kolega GR nie powtórzy tego zdjecia w jescze lepszych „okolicznościach przyrody”:-) .
    @Garage Racing – congratulations! Beautiful photo!
    By the way, don’t you have some such amazing photos from Pietroasa/Kis Koves peak (I mean about this Pietroasa peak in Gutii mountains beetwen cites of Nagybanya, Szatmarnemeti and Marmarossziget) – in good weather conditions it is possible to see Fogaras Mountains in the SE (at distance 260 km) and even some peaks of Tatra Mountains in the NW (at distance 290 km!)?

  23. merti pisze:

    @Luki, pozwolisz że dodam coś jeszcze. Swego czasu na forum, kolega NGC7841, ładnie zobrazował problem inwersji [link](http://astro-forum.org/Forum/index.php?showtopic=13392&view=findpost&p=326668)

    Nie mam jakieś dokładnej mapy z krainami w Rumuni, aby ci dokładniej napisać o jakie tereny chodzi, ani map topo tego regionu, ale mogę ci powiedzieć, podpierając się symulacją, że wzniesienia bliższe przed Parangul Mare są niższe o 100m i więcej (to pewnie wiesz), więc powyższy schemat „wypatrywania jednego szczytu z drugiego” jest jak odpowiedzią na twoje wątpliwości…

  24. luki pisze:

    @Merti – ja to wszystko rozumiem (dlatego też pisałem kiedyś, że jeśli masyw Vladeasy miałby być widoczny z „naszych” rewirów, to raczej z Kralovej Holi – skąd wystaje znad horyzontu wg. Hey-a dość znacznie nad Niziną Węgierską, niż z Tatr – gdzie pokazuje się ledwo kilka czerwonych plam w HWT i inwersja nad WNW musiałaby zejść chyba poniżej 100 m, czyli warunki raczej nieosiągalne), ale tu właśnie mamy do czynienia z różnicą odległości rzędu 30 km pomiędzy Paringiem a g. Sybińskimi (czyli wydawało mi się, że te 300 m róznicy wzniesień będzie zniwelowane przez odległość), a do tego wspomniane pasma nie wystają znad terenu nizinnego (jak w przypadku Schneeberga) tylko znad terenu wyżynno-górskiego(czyli inwersja nie musi być tu wcale taka niska, żeby cos zobaczyć). Najwyraźniej jednak 300 m różnicy wzniesień juz wystarczy, żeby pokazał się Paring, a wszystkie wczesniejsze pasma „zjadła” inwersja.
    Trochę tu namieszałem 🙂 , ale sedno sprawy jest takie, że chyba, pomimo wszystkich mych wątpliwości, macie rację. Cóż, kto pyta, nie błądzi…

  25. wicio pisze:

    Te 300 m na 30 km przy tej odległości zostanie zniwelowane z nawiazką – Tatry Zach maja podobny dystans w stosunku do Wysokich a róznica sięga 400 m i patrząc z Jesenika wydają się być wyższe, więc jesli Luki piszesz prawdę to nie mozliwe aby Sybińskie nie były widoczne. Pamiętajmy o zjawisku szybkiego uciekania za horyzont tak odległych gór.

  26. Krzysiek_S pisze:

    Czy moglibyście podesłać współrzędne i wysokości jakichś szczytów (punktu obserwacji i ze 3-5 spośród tych, o które idzie spór)? Proszę, bo nie mam map. Przeliczyłbym rozchodzenie światła dla konkretnych warunków i mielibyśmy część sprawy z głowy.
    Według punktu sondowania w Cluj-Napoca, w dniu obserwacji była silna (ponad 8 stopni), ale wysoka (1200 m) inwersja, z którą związane są chmury, a wyżej (1600-1700 m) druga, słabiutka (0.2 stopnia).

  27. luki pisze:

    Witek – to jest właśnie dobry przykład, bo g. Sybinskie (tak jak Tatry Zach. w stosunku do Tatr Wysokich) nie są bezposrednio na drodze światła przed Paringiem, tylko tak jak pisałem powinny być na zdjęciu o ok. 6 cm na prawo w stosunku do Sybińskich.
    Nie chcę Was znów zamęczać swoimi wywodami (więc jesli kogos to nie interesuje niech lepiej nie czyta, bo jeszcze ostatecznie zniecheci sie do tego, skąd inąd świetnego zdjęcia 🙂 ), ale myslę, że warto by jednak spojrzec na symulację wykonana przez Mertiego w MD, zeby ostatecznie rozwiać wątpliwości.
    Tak jak pisałem z symulacji na HWT niewiele tu wynika (jest ona zbyt niedokładna), żeby z całą pewnościa stwierdzic na pdst. pierwszego planu (który to może być mylący – zwróccie uwage, że wzniesiena na pierwszym planie szybko schodzą pod inwersję i łatwo mozna popełnic błąd) co jest na ostatnim . Pozostaje więc np. wspominana prze ze mnie wczesniej proporcja pomiedzy pewnikami na ostatnim planie w realu i symulacji (tez niezbyt dokładna, biorąc pod uwage niedokładnośc tego „bohomazu” nad mapką w Hey-u) oraz to, że w symulacji g. Sybińskie wystaja wyraźnie wyżej nad horyzontem niz Paring.
    Wszystko to, mówiąc językiem sądowym, poszlaki, a nie dowody.
    Pozostaje jeszcze kwestia tego, iż Mateo uznał widoczne tu szczyty za pasujące do układu wierzchołków Paringu. Wydaje mi sie, ze nie jest to dobry trop – pamiętacie, jak kiedys na zdjeciu z Seraka ktos wątpił w obecnosc Babiej Góry na pdst. widocznego na jej szczycie ni to obłoku, ni to śniegu? Okazało sie, że jest to jednak efekt światło-ciena, który powstał dzieki doswietleniu przez słonce łagodniejszych stoków południowych, i pozostawania w półmroku stromych stoków północnych. Myślę, ze tu możemy dopatrzyć się analogii – Cindrel w górach Sybinskich ma własnie strome stoki pólnocne, obrywajace sie do polodowcowego kotła i płaską wierzchowinę (coś jakby Karkonosze), na której to ośniezonej powierzchni mogło dojsc do jakiegos własnie takiego „refleksu słonecznego” widocznego na zdjeciu.
    @Merti – moze więc jednak mógłbys zamiescic tu swoja symulacje w MD, żeby wreście ostatecznie przeciąć moje „namolne”, byc może niesłuszne spaekulacje na ten temat 🙂 ?

  28. luki pisze:

    A prawidłowo piszę się wreszcie, nie wreście ;-).
    @Krzysiek – jak starczy mi czasu, to spróbuję podesłać te współrzędne…

  29. mateo pisze:

    Koledzy,

    Powalczcie jeszcze z tym zdjęciem, żeby nie było żadnych wątpliwości co do Paranga. Ja dzisiaj z ORJ-tem biorę się za resztę fotek z Tiblesa i Guti oraz za nasz najnowszy „nabytek”, który do teraz mnie zaskakuje…

    Już wkrótce wszystko będzie jasne 🙂

  30. luki pisze:

    @Krzysiek – współrzędne szczytów (podaję za rumuńską stroną alpinet.org):
    Arcer (miejsce wykonania fotki): 47.52254 N 24.23976 E
    Cindrel (g. Sybinskie): 45.5786 N 23.801181 E
    Parang: 45.34038 N 23.53901 E
    Carja: 45.36308 N 23.52112 E

  31. luki pisze:

    @Krzysiek – małe sprostowanie:
    wsp. Arcera to 47.52775 N 24.24992 E wys. 1840 m npm.
    Pozostałe szczyty wys. :
    Cindrel 2253 m npm.
    Parang 2522 m npm.
    Carja 2427 m npm.

  32. Krzysiek_S pisze:

    Dzięki – wprawdzie muszę wyjechać, więc wiele nie wyprodukuję, ale tak od razu podaję minimalne wysokości biegu światła:
    Cindrel (219.4 km) 1313 m npm.
    Parang (249.2 km) 1285 m npm.
    Carja (247.0 km) 1279 m npm.
    Tak więc Cindrel powinien nawet wydawać się pozornie nieco wyższy.

  33. elcupa pisze:

    http://img215.imageshack.us/img215/5169/86881722.jpg- może to coś wniesie do dyskusji, pułap chmur ustawiłem na poziomie 1000m, po lewej Góry Sybińskie, w środku Parang, po prawej Sureanu. Symulacja z Arcera, dane wprowadzałem ręcznie, mogą wystąpić przeinaczenia w nazwach.

  34. merti pisze:

    Sorry elcupa ale mnie to w niczym nie pomoże….

    Jak ja kocham swój pośpiech 😀 Najpierw mi wszystko pasowało w MD, a to dlatego że zawsze „jadę z grubej rury”, czyli oglądam horyzont na dużym powiększeniu, a teraz już mi nic nie psuje 🙂
    W dodatku zastanawiam się nad czym ja wtedy myślałem porównując symulację i zdjęcie, więc pewnie masz rację Luki. Jak patrzę na symulkę to chyba pomyliłem wtedy pasma, bo myślałem o Karpatach płd-wsch do których jest na spokojnie 220 km.

    Na razie Luki próbuję dopasować symulację do zdjęcia więc musisz uzbroić się w cierpliwość… Ale powoli dochodzę do dwóch zdań 😛 albo to chmury, bo inwersja zjadła te górki o które się spieramy albo znów się pojawił efekt światło-cień. No ale ostatnia teza zaprzecza pierwszej 😕

  35. mateo pisze:

    Dalecy Obserwatorzy.

    Zanim opublikuję najnowszą obserwacje, która okazuje się mega hitem polskich DO, urządzę taką zagadkę.

    Kto zgadnie, jaki jest najdalszy obiekt widoczny z Św. Krzyża w Łysogórach? No nie mam pytań 😀

  36. luki pisze:

    Koledzy, już wiem, gdzie tkwił błąd!
    @Mateo – opis robiłeś prawidłowo, tyle że symulację pusciłeś ze złego miejsca!
    Jestem o tym już całkowicie przekonany po dokonaniu gruntownych analiz różnych wariantów miejsc wykonania fotki na Hey-u. Jak sam pisałeś zdjecie wykonano z trzeciego – najniższego wierzchołka Tibles – Arcera, czyli stąd: http://www.heywhatsthat.com/?view=HD0F5OK6 , a wydje mi sie, że przez przypadek puściłes symulację z innego miejsca, czyli np. drugiego wierzchołka. To przesunięcie już wystarczyło, żeby na pdst. pierwszych planów uznać te odległe szczyty za Paring.
    Jesli chcecie, przeanalizujcie sobie symulacje zalinkowaną prze ze mnie – z pewnoscią dojdziecie do tych samych wniosków co ja.
    Jesli więc zgadzamy się, że to odległe wybrzuszenie na horyzoncie to góry, to z cała pewnościa sa to g. Sybińskie!

  37. merti pisze:

    @Luki, zrobiłem w miarę pasującą do zdjęcia symulację lecz nie pokrywającą się 🙁 http://fotoo.pl/hosting-zdjec/2010-02/b27fb835/karpat-pld_z_arcera_tibles.jpg.html Wygląda na to że twoje argumenty są mocniejsze.

    Trudno to zdjęcie wysondować, bo słabej jakości, tak jak by było prze-samplowane na większy rozmiar. Mateusz, jak to było, masz oryginalne foto od Racinga prosto z aparatu?

  38. mateo pisze:

    to jest crop oryginału, nic więcej na surowiźnie nie widać.

  39. PPB pisze:

    @Mateo
    „Kto zgadnie, jaki jest najdalszy obiekt widoczny z Św. Krzyża w Łysogórach?”

    Zgadywać się nie odważę, ale kiedyś zastanawiałem się, czy z Łysogór nocą będzie widać wieżę na Kralovej Holi 😉

  40. luki pisze:

    Żeby pozostać w zgodzie z prawdą, trzeba by było i tu zmienić w końcu opis zdjęcia z „góry Parang” na „góry Sybińskie” 🙂 …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Connect with Facebook

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.