Dalekie Obserwacje Rotating Header Image

Tatry z Warzyc




Warzyce-Tatry

Zdjęcie przedstawia:Tatry Wysokie
Zdjęcie wykonane z:Warzyc k/Jasła
Odległość: do Łomnicy – 116 km, do Sławkowskiego – 119 km, do Rysów – 124 km
Zdjęcie wykonano dnia: 2011.09.07
Autor: Maciej Szpiech
Aparat: Canon 30D, 200mm@f11
Opis: Andis

Podobne wpisy:

14 komentarzy

  1. Krzysiek_S pisze:

    Mamy kolejne piękne Tatry z 7 września, ale symulacja nie całkiem zgadza się z rzeczywistością. Na lewo od Wierchu nad Kamieniem coś wystaje – co to takiego? Na komputerowym krajobrazie jest tylko nie opisana kropeczka, a na zdjęciu – spory kawałek góry. Poza tym Bartnia w naturze wygląda znacznie poważniej – 50-metrowy las, czy niedokładność SRTM-u?

  2. Rafał K. pisze:

    Tego dnia było podniesienie horyzontu. Trzeba poprawić symulację i podnieść ją o 20-30m, za Wierchem nad Kamieniem też coś wystaje.

  3. luki pisze:

    Rafał – jeszcze niedawno odrzucałeś coś takiego, jak podniesienie horyzontu (vide dyskusja w dziale most wanted na temat widoczności ze Śnieżnika 😉 ), a teraz szafujesz tym określeniem do przesady. Panowie – zdjęcie wykonano 7.09 – godziny, jak widać „dzienne”, a więc warunki najprawdopodobniej zbliżone do standardowych. Nieraz już pisałem o tym, żeby odróżniać faktyczne podniesienie horyzontu przez inwersję i „podniesienie” do którego dochodzi w wyniku niedoszacowania wysokości szczytów na mapach googlowych, na których bazuje m in. Heywhatsthat czy program udeuschle.de (jesli chodzi np. o moje zdjęcia, to pewnego razu musiałem aż o 30 metrów „podnieść” szczyt, z którego wykonałem fotografię, żeby pokazały sie górki widoczne na zdjęciu, a teoretycznie niemożliwe z tego miejsca).

  4. Grześkowiak pisze:

    To nie są tatry z Warzyc tylko z Górki Klasztornej w Jaśle. Przesłałem do redakcji DO podobną fotografię z 7 września. Na drugim planie wysokie budynki to Naftobudowa i Rafineria Jasło

  5. Grześkowiak pisze:

    Dla porównania mogę jeszcze raz przesłać foto

  6. Andis pisze:

    @Grzeskowiak – wg informacji od autora to SĄ Tatry z Warzyc, chyba, że wysłał inne zdjęcie. Twoje trofea czekają na publikację, już niedługo:)

  7. Maciek B pisze:

    I znów Tatry ze wschodu, mój kierunek, więc czuję dreszczyk emocji 🙂
    Faktycznie na zdjęciu widać więcej niż w symulacji, ale myślę, że jest to niedokładność, nie przesadzajmy z tym podniesieniem horyzontu, u siebie, w sowich zdjęciach już spotykałem się z niewielkimi niedokładnościami, nic nie jest idealne 😉
    Podobają mi się Rysy mało kiedy tak wyraźnie wyróżniają się wśród innych szczytów z takiej odległości, super!

  8. Krzysiek_S pisze:

    Co do tych niedokładności, to przyczyn może być kilka. Po pierwsze, zwróćcie uwagę, że na symulacji Bartnia jest prawie dokładnie pod żółtym (na symulacji) szczytem na lewo od Wierchu nad Kamieniem, a na zdjęciu wręcz zasłania przełęcz między tymi szczytami. Tak więc, obserwator „w komputerze” został prawdopodobnie umieszczony gdzie indziej, niż był w rzeczywistości. Po drugie, wystający szczyt wymagałby podniesienia obserwatora (tak, by uzgodnić symulację ze zdjęciem), zaś podejrzanie mała (na symulacji) Bartnia, bliższa niż Wierch nad Kamieniem, sugeruje coś wręcz przeciwnego. Luki ma rację, to nie były warunki na niezwykłe efekty optyczne. Coś musi być nie tak z danymi SRTM. Gdyby zaś obserwator był w rzeczywistości bliżej, niż założono (co tłumaczyłoby wielką Bartnię), to szczyt z tyłu tym bardziej by nie wyszedł.

  9. PiotrekC pisze:

    Poprosiłem autora o zabranie głosu w dyskusji, więc wszelkie wątpliwości powinny być lada moment rozwiane 🙂

  10. Maciej Szpiech pisze:

    Witam. Na prośbę Piotra C, jako autor zdjęcia postanowiłem odnieść się do „lokalizacji”. Po pierwsze nie bardzo interesuję się dalekimi obserwacjami, a zdjęcie robiłem pod Piotra C, bo wiem, że ma na tym punkcie lekkiego jobla;) stąd nie przywiązywałem zbytniej uwagi do miejsca z którego robiłem zdjęcie. Jednak mogłem się pomylić raptem o 100-200 metrów bieżących. Fotografia była wykonana z lewej strony drogi nr 988 (patrząc w kierunku Jasła) . Odjechaliśmy samochodem jakieś 100 metrów. Prawdę mówiąc średnio się przyłożyłem, bo nie wiedziałem, że zdjęcie zrobi taką karierę;)Może dla kogoś z Jasła będzie wskazówką ten kościół na środku kadru.
    Co do Klasztornej Górki, sprawdziłem ją na mapie – przecież ona jest na południowy wschód od Jasła – więc nie jest to sugerowane miejsce. Życząc ciągłej inwersji i dalekich obserwacji – Maciek.
    Zdjęcie wykonane Canon 30D, ogniskowa 200 mm, f/11

  11. Grześkowiak pisze:

    Przepraszam wszystkich za wprowadzenie w błąd. Pomyliłem się bo w pracy mam trochę nieczytelny monitor i w dodatku to ten sam kierunek. Jeszcze raz wszystkich przepraszam

  12. Krzysiek_S pisze:

    @Maciej Szpiech: Bardzo Ci dziękujemy za informacje. 100 czy 200 metrów – to może się wydawać niewiele, ale potrafi nieźle poprzestawiać plany na zdjęciu, zwłaszcza gdy są one w bardzo różnych odległościach.

  13. elos pisze:

    szkoda że to pierwsze zdjęcie nie jest większe i lepszej jakości bo dałbym je sobie na tapetę 🙂 może da się z tym coś zrobić?

  14. Maciej Szpiech pisze:

    elos Nie zaglądałem na tą witrynę, stąd moje delikatne opóźnienie z reakcją. Wyślij mi swój e-mail i nie ma problemu – dostaniesz większy plik. Mój e-mail maciej.szpiech(a)krosno.lasy.gov.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Connect with Facebook

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.